Salah satu syarat menyediakan
seseorang untuk berzikir ialah berada di dalam keadaan berwuduk; basuh dan bersihkan
tubuh badan dan sucikan hati. Pada peringkat permulaan, supaya zikir itu
berkesan, perlulah disebut kuat-kuat akan perkataan dan ayat yang dijadikan
zikir – kalimah tauhid, sifat-sifat Allah. Bila perkataan tersebut diucapkan
usahakan agar kamu berada di dalam kesedaran (tidak lalai). Dengan cara ini
hati mendengar ucapan zikir dan diterangi oleh apa yang dizikirkan. Ia
menerima tenaga dan menjadi hidup – bukan sahaja hidup di dunia ini bahkan
juga hidup abadi di akhirat.
“Mereka tidak akan merasa padanya kematian, hanya kematian pertama, dan Dia pelihara mereka daripada azab jahanam”. (Surah Dukhaan, ayat 56).
Nabi s.a.w menceritakan bahawa
keadaan orang mukmin yang mencapai yang hak melalui zikir, “Orang mukmin
tidak mati. Mereka hanya meninggalkan hidup yang sementara ini dan pergi
kepada kehidupan abadi”. Dan mereka lakukan di sana apa yang mereka
lakukan dalam dunia. Nabi s.a.w bersabda, “Nabi-nabi dan orang-orang yang
hampir dengan Allah terus beribadat di dalam kubur seperti yang mereka lakukan
di dalam rumah mereka”. Ibadat yang dimaksudkan itu adalah penyerahan dan
merendahkan diri rohani kepada Allah bukan sembahyang yang lima waktu sehari.
Tawaduk yang di dalam diri, dengan diam, adalah nilai utama yang menunjukkan
iman yang sejati.
Makrifat tidak dicapai oleh manusia
dengan usaha tetapi ia adalah anugerah dari Allah. Setelah dinaikkan kepada
makam tersebut orang arif menjadi akrab dengan rahsia-rahsia Allah. Allah
membawa seseorang kepada rahsia-rahsia-Nya apabila hati orang itu hidup dan
sedar dengan zikir atau ingatan kepada-Nya dan jika hati yang sedar itu
bersedia menerima yang hak. Nabi s.a.w bersabda, “Mataku tidur tetapi
hatiku jaga”.
Pentingnya memperolehi makrifat dan
hakikat diterangkan oleh Nabi s.a.w, “Jika seseorang berniat mempelajari
dan beramal menurut keinginannya itu tetapi mati sebelum mencapai tujuannya,
Allah melantik dua orang malaikat sebagai guru yang mengajarnya ilmu dan
makrifat sampai ke hari kiamat. Orang itu dibangkitkan dari kuburnya sebagai
orang arif yang telah memperolehi hakikat”. Dua orang malaikat di sini
menunjukkan roh Nabi Muhammad s.a.w dan cahaya cinta yang menghubungkan insan
dengan Allah. Pentingnya niat dan hajat selanjutnya diceritakan oleh Nabi
s.a.w, “Ramai yang berniat belajar tetapi mati ketika masih di dalam
kejahilam tetapi mereka bangkit daripada kubur pada hari pembalasan sebagai
orang arif. Ramai ahli ilmu dibangkitkan pada hari itu dalam keadaan rosak
akhlak hilang segalanya dan jahil keseluruhannya”. Mereka adalah orang-orang
yang bermegah dengan ilmu mereka, yang menuntut ilmu kerana muslihat duniawi
dan berbuat dosa. Mereka diberi amaran:
“Dan (ingatkanlah mereka) hari yang akan dibawa orang-orang kafir ke neraka (dan dikata), ‘Kami telah habiskan bahagian kamu yang baik di dalam penghidupan dunia. Dan kamu telah bersuka-sukaan dengannya. Maka pada hari ini kamu akan dibalas dengan azab yang keji lantaran kamu pernah berlaku sombong di dunia secara tidak benar dan lantaran kamu telah melewati batas”. (Surah Ahqaaf, ayat 20).
Nabi s.a.w bersabda, “Setiap amal
bergantung pada niat. Niat dan tujuan orang beriman lebih baik dan bernilai
pada pandangan Allah daripada amalannya. Niat orang yang tidak beriman lebih
buruk daripada apa yang nyata dengan amalannya”. Niat adalah asas amalan.
Nabi s.a.w, “Adalah baik membena kerja kebajikan di atas tapak yang baik,
dan dosa adalah perbuatan yang dibina di atas tapak yang jahat”.
“Barangsiapa hendak ke taman akhirat Kami tambah untuknya pada ke tamannya, dan barangsiapa mahu ke taman dunia Kami akan beri kepadanya sebahagian daripadanya, tetapi tidak ada baginya bahagian akhirat”. (Surah Syura, ayat 20).
Cara terbaik ialah mencari guru
kerohanian yang akan membawa hati kamu hidup. Ini akan menyelamatkan kamu di
akhirat. Ini adalah penting; ia mesti dilakukan segera ketika masih hidup.
Dunia ini kebun akhirat. Orang yang tidak menanam di sini tidak boleh menuai
di sana. Jadi, bercucuk tanamlah di dalam dunia ini dengan benih yang
diperlukan untuk kesejahteraan hidup di sini dan juga di akhirat.
|
Referensi: kitab Athoriq ilalqulub
Tidak ada komentar:
Posting Komentar